In de aanpak zochten we naar zoveel mogelijk ruimte voor participatie, maar stelden per onderwerp ook vast hoe groot die ruimte is en welk participatieniveau daarbij zou passen. De verschillende doelgroepen zijn op de volgende niveaus betrokken:
We wilden zo veel mogelijk Havenaren bereiken. Ook de mensen die zich niet vanzelf melden. Daarom gebruikten we veel verschillende participatiekanalen. We splitsten de onderwerpen op in 4 thema’s: bereikbaarheid + parkeren, buitenruimte, gebouwen en leven in Haven. In totaal hebben we meer dan 1.100 meningen gehoord over deze 4 thema’s.
Het online platform richtte zich op het bereiken van de doelgroep die niet naar een fysieke bijeenkomst kan/wil komen. Op het platform zijn 6 vragenlijsten geplaatst: per thema een vragenlijst voor Havenaren en voor het thema bereikbaarheid + parkeren een aparte vragenlijst voor bezoekers en voor ondernemers.
Tijdens de ommetjes maakten we een wandeling door het centrum van Haven. In de route waren enkele locaties opgenomen waarover we specifieke vragen aan Havenaren wilden stellen. Zo konden we langs een aantal goede en minder goede bestaande voorbeelden wandelen.
We stonden op de weekmarkt met beeldmateriaal en een plattegrond van Haven en stelden vragen aan Haven over de verschillende thema’s. We hebben zowel Havenaren als bezoekers en zowel jonge als oudere mensen gesproken.
Omdat we ook graag doelgroepen wilden bereiken die minder snel uit zichzelf hun mening geven, zijn we op Havenbezoeken geweest. Tijdens een Havenbezoek gingen we in gesprek met een groep mensen over één van de vier thema’s. De doelgroepen die we hebben gesproken: mantelzorgers, middelbare scholieren, omwonenden van de Havenkom, jonge ouders, jongeren in een jongerencentrum, makelaars, hulpbehoevende mensen, mensen met allochtone achtergrond en “bewoners” van Bivak.
We waren aanwezig in Corrosia om Havenaren te ontvangen voor een kop koffie en in gesprek te gaan. Jong en oud kwam erop af en we hadden fijne gesprekken.
De dorpsgesprekken hadden tot doel om meer verdieping te vinden op alle input die we tot dan toe hadden opgehaald. We gaven eerst een samenvatting van alle input die we via de andere participatiekanalen verzameld hadden. Daarna gingen we over specifieke openstaande vragen in kleine groepen in gesprek.
De Havenadviseurs is een groep Havenaren die door loting zijn geselecteerd. Deze Havenaren krijgen gedetailleerde informatie over een bepaald vraagstuk en geven vervolgens onderbouwd advies. In hun eerste advies beschreven ze wat ze verstaan onder het dorpse karakter. In hun tweede advies dachten ze mee over hoe de geplande extra 2.500 woningen gerealiseerd kunnen worden.
Op social media hebben we een regelmatige stroom van posts geplaatst om de aandacht te trekken voor de participatiekanalen en -momenten. We hadden bijvoorbeeld een foto-actie waarbij Havenaren een foto konden insturen van een gebouw dat men in Haven vindt passen. Ook alle reacties onder deze posts zijn opgeslagen als input uit de participatie.
Om dit alles onder de aandacht te brengen, heeft een uitgebreide campagne plaatsgevonden. Er zijn filmpjes gemaakt van straat-interviews, bierviltjes verspreid in horeca en gemeenschapshuizen, tasjes en woblers uitgedeeld aan ondernemers, posters verspreid, er is een social media campagne uitgevoerd met advertenties en regelmatige posts en er zijn meerdere pagina’s geplaatst in Havenaar.
Havenhart2.0 is een beweging in Almere Haven om de vernieuwing in het hart van Haven (De Werven, De Wierden, De Hoven en Centrum) te versnellen en te versterken. Te beginnen bij de oudste wijken. Meedenken?
Home Nieuws Projecten Thema's Denk mee Over Havenhart 2.0 Huisregels Contact
Almeerse Scholengroep De Alliantie GoedeStede Ymere VMCA Gemeente Almere
Centrumgebied-ondernemers Zorggroep Almere Leger des Heils GGD Flevoland Kwintes De Schoor
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.