Kijk alles terug via deze link naar het opgenomen webinar.
Verslag Webinar
Het webinar op maandagavond 10 juni werd door 50 Havenaren bekeken. Kate van het stedenbouwkundig bureau Kuiper Compagnons werkte de ontwikkelrichtingen uit. Ze vertelde meer over de verschillende richtingen en beantwoordde vragen. Ook waren er mensen van het Havenverbond en Havenhart2.0 aanwezig om aan te vullen en vragen in de openbare chat te beantwoorden.
We trapten af met een poll om te zien of de Havenvisie bekend is onder de Havenaren in het webinar. De meeste kennen het maar voor sommigen bleek het een eerste kennismaking.
Terwijl Kate de ontwikkelrichtingen uitlegt, werden er al wat vragen in de chat gesteld. Bijvoorbeeld over de Kustzone, waar al plannen voor zijn. Die kan je inzien via deze link, hier zie je ook voor welk gebied deze plannen precies gelden.
Kate legde ook uit dat voor de drie ontwikkelrichtingen nog een zogenaamde OER-toets wordt gemaakt. Met deze toets berekent een bureau welke effecten de plannen hebben op het milieu of de huidige bewoners. Ze berekenen bijvoorbeeld geluidsoverlast of een toename in CO2-uitstoot.
De dijk, zorgen, vragen en antwoorden
Er zijn verder wat zorgen over de Dijk. Volgens een van de deelnemers geeft Gooimeerdijk-Oost enorm veel geluidsoverlast. Zij geeft aan dat bewoners van de Meenten kunnen verstaan wat er op de Dijk gezegd wordt. Ook vraagt zij zich af of het bekend is dat Rijkswaterstaat de oostelijke dijk ongeschikt voor gemotoriseerd verkeer heeft verklaard?
>Dit hebben we direct nagevraagd. De dijk is van het Waterschap. Er ligt nu een weg die is aangelegd voor autoverkeer. Maar mocht de wens er zijn om de Gooimeerdijk-Oost te openen voor autoverkeer, dan moeten de technische mogelijkheden verder onderzocht worden. In de OER-toets bekijkt een onafhankelijk bureau (Antea) wat de effecten zijn van het openstellen van de dijk voor autoverkeer op de omgeving.
Iemand anders vindt dat het openstellen van Gooimeerdijk-Oost de leefbaarheid verlaagt voor de bewoners achter de dijk. Door het verkeer te verhogen, draagt het geluid ook verder. Het gaat het niet alleen over auto's maar ook over vrachtverkeer, tractoren met aanhangers en machines. Tevens denken de bewoners dat ze meer last krijgen van alle luchtvervuiling die gaat ontstaan. Dat zal ook uit de OER-toets moeten blijken.
Dan vraagt iemand zich af waarom überhaupt in twee van de drie ontwikkelrichtingen (Haven vernieuwt & Haven versterkt) de dijk wordt opengesteld omdat tegelijk het wordt ontmoedigd om met de auto naar het centrum te gaan of een auto te hebben. Dit klinkt tegenstrijdig.
>Kate legt uit dat als we Haven levendiger maken, dat er dan ook meer bezoekers naar Haven zullen komen. We stimuleren deze bezoekers om met de fiets, OV of deelvervoer te komen, maar er zullen ook bezoekers met de auto komen. Al die auto’s moeten nu door de Meenten rijden. Daar wordt het dan drukker en dat is niet fijn voor de mensen die daar wonen. De openstelling van de dijk kan daarbij helpen. Bovendien zetten we bij Haven vernieuwt erg in op beter OV-verbindingen. Het is logisch om dan een busroute over de dijk richting het oosten te laten gaan.
De Singelgracht
De Singelgracht is het water dat door Haven slingert. We gaan van dit water een echte gracht maken, waar je langs kunt wandelen en fietsen en kunt recreëren (bijvoorbeeld sporten of picknicken. De bezoekers vonden het belangrijk dat de gracht groen wordt ingericht: het mag wel wat weelderig, met een mooi wandelpad erbij. Het dijkpark moet ook groen blijven.
Parkeren, wat kiezen de deelnemers?
Parkeren is een thema is dat erg leeft onder Havenaren, we deden een aantal polls. Het was duidelijk dat de aanwezige Havenaren erg verdeeld waren over dit thema.
Op de vraag of men liever kiest voor meer ruimte voor parkeerplekken of juist meer mogelijkheden voor fiets en OV, kiest 47% voor parkeerplekken en 53% voor fiets en OV.
Als deelnemers moeten kiezen tussen dichtbij parkeren of juist die ruimte te gebruiken voor groen, spelen en bewegen in de buitenruimte, kiest 53% voor dichtbij parkeren en 47% voor groen, spelen en bewegen.
“Als ik met de fiets kan komen, heb ik geen auto nodig.” Hier is slechts 6% het mee eens en 81% mee oneens. Dat is duidelijk!
Woningen in Haven
De meeste mensen willen én groen én extra woningen want die zijn heel erg nodig. Elke ontwikkelrichting vult dit anders in. Iemand vraagt voor wie de extra woningen zijn. Zij geeft aan dat in Almere Haven veel grote eengezinswoningen bezet worden door 1 of 2 personen, waarbij de kinderen al uit huis zijn. Voor hen is het financieel niet aantrekkelijk om een kleinere andere woning te huren of kopen, waardoor doorstroom belemmerd wordt.
>Dit klopt en dit staat ook in de visie. Er zijn al projecten gerealiseerd die deze doorstroming faciliteren. Denk aan de nieuwe appartementen aan de Sluiskade en het project in de Leemwierde. We nemen het ook mee in de ontwikkelrichtingen.
Iemand vraagt zich af wat er met leegstaande (bedrijfs)panden gebeurt. >Ook dit heeft een plek in de visie. Een aantal panden in het centrum is al getransformeerd naar woningen. Ook voor het NCCW gebouw zijn plannen. In de ontwikkelrichtingen wordt bedrijventerrein De Steiger ook meegenomen. Hier zijn ook meerdere opties voor: half wonen-half werken, een mix worden van wonen en werken of het blijft zoals het is.
Verder vraagt iemand of er onderzoek gedaan is naar de behoefte aan nieuwe alternatieve wooncommunities?
>Dit is inderdaad meegenomen, met name in Haven vernieuwt en Haven versterkt. Binnenhaven is hier trouwens een mooi voorbeeld van.
In de poll vroegen we: liever bouwen in het centrum van Haven of juist verspreid over Haven? 35% bouwt het liefst alleen in het centrum en 65% kiest voor bouwen verspreid over Haven.
Eens of oneens? Ik wil zoveel mogelijk extra woningen, ook als dit betekent dat er minder ruimte is voor nieuwe parkeerplaatsen. 39% is het hiermee eens en 61% is het hiermee oneens.
Openbaar vervoer
In Haven vernieuwt en Haven versterkt wordt extra ingezet op deelvervoer en openbaar vervoer. Iemand vraagt hoe men borgt dat OV-bedrijven ook daadwerkelijk hoogwaardig OV blijven aanbieden.
>Het openbaar vervoer wordt aanbesteed. De provincie en de gemeente kunnen in deze aanbestedingen prestatie-eisen stellen. Zo kan de gemeente grip krijgen op wat de OV-bedrijven doen.
Wordt er ook nagedacht over OV in de Velden, vraagt een andere deelnemer.
>Zo specifiek is dat nog niet opgenomen in de ontwikkelrichtingen. Bij de uitwerking van de gekozen aanpak wordt dit meegenomen, als het OV verbeteren daar onderdeel vanuit maakt. Dat geldt dan voor heel Haven.
Havenaren hebben een stem
Iemand vraagt of het Havenhart alleen de gemeente is.
>Nee, we organiseren Havenhart vanuit het Havenverbond. Dat zijn twaalf organisaties die samenwerken aan de vernieuwing van Haven. Zij, en de gemeente, worden ook nog eens geadviseerd door Havenadviseurs, dit zijn Havenaren die zijn uitgekozen op basis van een loting door de notaris. Plus je kon vanaf 2019 meedenken over de Havenvisie en we raadplegen Havenaren voor de uitvoering van de visie, zie ook het verslag van vorig jaar. Dit webinar is onderdeel van de participatie dit jaar, de hele week kan je ook nog op andere momenten meedenken. Ga naar de kalender.
Zij vraagt ook nog of inmiddels alle belangenverenigingen gehoord zijn, ook de belangenverenigingen die in juni 2023 niet zijn benaderd. >Alle belangenverenigingen zijn deze week uitgenodigd om met ons mee te praten. Over specifieke bouwlocaties wordt gesproken met de belangenverenigingen als er concrete plannen zijn voor de bewuste locatie.
Welke ontwikkelrichting past bij Haven?
Tot slot vroegen we deelnemers een keuze te maken uit de drie ontwikkelrichtingen. Dit zijn de resultaten:
De gemeenteraad neemt uiteindelijk de beslissing welke ontwikkelrichting verder wordt uitgewerkt. Dit kan overigens ook een combinatie zijn van meerdere richtingen.
Havenaren die erbij waren, bedankt!
Havenaren die er niet bij waren, deze week is er nog volop kans om mee te denken.
Swipe nu alvast Haven de toekomst in
Er staat een vragenlijst over de drie ontwikkelrichtingen online. Swipe jij mee over de toekomst van Haven? Beantwoord de stellingen en geef jouw mening!
Wat gebeurt er met de input van Havenaren?
Denk mee en laat je horen, want hierna worden definitieve keuzes gemaakt voor concrete plannen die Haven veranderen. Alle input die we verzamelen helpt om het voorstel voor de gemeenteraad te formuleren met een voorkeursontwikkelrichting. Dit kan één van de ontwikkelrichtingen zijn of een combinatie daarvan. Het voorstel gaat, samen met een advies van het Havenverbond en een advies van de Havenadviseurs, naar de gemeenteraad. Bij het voorstel zit ook een financiële toets en een rapport waarin staat wat de effecten van de plannen zijn op de omgeving. Op basis van al deze gegevens neemt de
gemeenteraad uiteindelijk een besluit.