De inloopmiddag in Corrosia was druk bezocht. We ontvingen ongeveer 100 Havenaren die meer informatie wilden over de ontwikkelrichtingen. Havenaren spreken zich graag uit over hun mooie Haven. Ze zijn ook erg bereid om in gesprek te gaan. Zo kon het zijn dat mensen een beetje sceptisch binnenkwamen met hun mening al klaar, maar nadat de ontwikkelrichtingen waren uitgelegd en ze in gesprek gingen, veranderde dat nogal eens. Daarna was hun mening toch genuanceerder.
Veel mensen vulden ter plekke het boekje met de vragenlijst, soms met hulp van iemand van de gemeente of het Havenhart2.0 team. 52 mensen hebben deze dag een boekje ingevuld, waardevolle input! Hier lees je een algemeen verslag van de middag.
Woningen en verkeer
Er is veel gesproken over de extra woningen die erbij moeten komen. Veel mensen willen dit het liefst aan de randen van Haven en niet in het centrum want dat is al zo vol. Waar moeten we die woningen in het centrum bouwen dan?
Bovendien wordt het dan drukker met (auto)verkeer richting het centrum. Mensen die aan de Dreven wonen maken zich daardoor zorgen over nog meer geluidsoverlast van verkeer. Ze vinden dat nu al veel.
In de opties Haven Vernieuwt en Haven Versterkt wordt anders met mobiliteit omgegaan. Daarin worden het openbaar vervoer en fietspaden verbeterd en wordt ingezet op deelvervoer. Daar staan veel Havenaren niet heel positief tegenover omdat ze denken dat dit niet gaat werken voor mensen met midden en hoge inkomens. Die laten hun auto echt niet staan, denken ze. Of ze kunnen dat niet in verband met werk. En dat is juist waar we voor willen bijbouwen, als het om het centrum gaat. Overigens kan een deelauto ook een vervanging zijn voor een tweede auto. Er wordt met deelvervoer niet bedoeld dat niemand meer een auto mag hebben, maar als het OV verbetert en de fietsroutes goed onderhouden zijn, is het hebben van twee auto´s, of zelfs één, niet altijd nodig.
Havenaren die aan de dijk wonen, willen geen extra woningen erbij aan de dijk. Toch snappen ze wel dat er woningen bij moeten komen, maar liever ergens anders. Dit horen we vaak. In het algemeen willen veel Havenaren wel woningen erbij want zij snappen dat dit nodig is. Maar, het liefst niet bij hun in de wijk.
Meerdere bezoekers geven aan dat er veel leegstaat, ook buiten het centrum. Dat moet worden aangepakt, zeggen zij. Goed punt, in het centrum gebeurt dit al. Leegstaande (winkel)panden zijn getransformeerd naar woningen.
Oudere Havenaren
Ook wordt meerdere keren gewezen op voorzieningen voor ouderen. Er moeten goede plekken zijn voor senioren. En hoe zorgen we dat zij inderdaad doorstromen van een eengezinswoning naar een kleiner appartement? Mensen leveren nu eenmaal niet makkelijk hun afbetaalde huis in voor een duurder appartement. Dit is overigens een landelijk probleem.
In Haven zijn al projecten die de doorstroom bevorderen zoals de Leemwierde. Havenaren vinden het belangrijk dat nieuwe woningen vooral voor Havenaren gebouwd worden. Hoe kunnen we dat organiseren? De vrije markt kan de gemeente niet controleren maar woningcorporaties kunnen wel een voorrangsregeling toepassen zodat huurwoningen eerder naar Havenaren gaan. Het is alleen dan niet gegarandeerd dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.
Waar kiest men voor?
Veel Havenaren kiezen voor een mix van Haven Vernieuwt en Haven Versterkt. Dit zijn de meer vernieuwende opties, waarin vooral gebouwd wordt in het centrum en op Steiger Zuid. Er wordt veel ingezet op OV en deelvervoer waardoor er minder parkeerplaatsen nodig zijn en er meer ruimte is voor groen. Niet veel Havenaren kiezen voor Haven Groeit, waarbij in heel Haven veel wordt bijgebouwd. De auto blijft dan erg aanwezig wat ten koste gaat van het groen. Hier blijven we dingen doen zoals altijd. Dit zien de meeste Havenaren niet als erg toekomstbestending. Havenaren kiezen in het algemeen voor vernieuwing. Het pionieren zit hen in het bloed.
Gooimeerdijk-Oost
Er kwamen ook Havenaren langs om zich specifiek uit te spreken over de Gooimeerdijk-Oost. Zij zijn over het algemeen tegen het openstellen van de dijk. Vaak wordt geluidsoverlast genoemd als argument. Bovendien denken zij dat er niet meer verkeer over zal gaan dan nu, ook niet als we in het centrum meer bijbouwen. Havenaren die tegen het openstellen van de Gooimeerdijk-Oost zijn, kiezen vaak voor Haven Groeit omdat hier de dijk dicht blijft. Of er wordt voor een andere optie gekozen maar dan wel met een dichte dijk voor verkeer.
Keuzes maken
Het werd al met al voor iedereen duidelijk dat we keuzes moeten maken. Keuzes over parkeren, waar we woningen bouwen, het groen en hoe we samenleven. Dat is lastig maar toch waren heel veel Havenaren bereid hierover in gesprek te gaan en zich uit te spreken.
Door het invullen van de boekjes en de gesprekken hebben we straks een goed beeld waar de voorkeur ligt van Havenaren. Dit komt samen met de input van alle andere gesprekken die we hebben gehad, nog meer ingevulde boekjes en de online vragenlijst in een participatieverslag. Dit gaat, samen met een advies van het Havenverbond en de Havenadviseurs naar de gemeenteraad. Bij het voorstel zit ook een financiële toets en een rapport waarin staat wat de effecten van de plannen zijn op de omgeving. Op basis van al deze gegevens neemt de gemeenteraad uiteindelijk een besluit.