Het laatste onderwerp dat in de gesprekken met Havenaren duidelijk naar voren kwam is de bekendheid van alles wat er gebeurt. Daarover is in de Havenvisie ook al aandacht geweest. Daarom zijn via de BIZ een website en nieuwsbrief opgezet. En worden de eerder genoemde Aanpakkers ondersteund door professionele begeleiding. Deze begeleider zorgt ook voor promotie via de website van de Havenaar, waar de Aanpakkers ook een onderdeel van zijn.
Toch hoorden we tijdens onze gesprekken dat Havenaren lang niet altijd op de hoogte zijn. En wijken weten vaak niet van elkaar wat, waar gebeurt. Dus vroegen we tijdens het dorpsgesprek: Op welke manier willen Havenaren informatie ontvangen over alles wat er gebeurt in Haven?
Wat kunnen we doen om de bekendheid van initiatieven en activiteiten vergroten?
Men geeft aan vooral niet te veel communicatie uit te sturen, want dat werkt ook niet. Bovendien hoeft niet iedereen alle informatie te krijgen dus bepaal je doelgroep en boodschap en dan je communicatiekanaal.
Initiatieven moeten begeleiding krijgen welke media ze het beste kunnen inzetten voor hun initiatief en doelgroep, vinden de aanwezigen. Een duidelijke evenementenkalender met alle activiteiten en initiatieven in Haven zou een uitkomst zijn. Dus alles bij elkaar: een informatieavond van de gemeente, een theatervoorstelling in Corrosia, de winter fair van de ondernemersvereniging, maar ook aanplantdag van voedselbos en afvalprikken in een wijk.
Voor die evenementenkalender moet een goede campagne gevoerd worden. Dat kan bij evenementen of op straat. En vraag ook jongeren vragen wat zij fijn vinden.
Offline bekendheid genereren
Men geeft aan dat communicatie altijd een combinatie moet zijn van offline en online communicatie.
Verder geven zij aan dat de gemeente regelmatig vraagt naar de mening van Havenaren, maar vervolgens niet duidelijk terugkoppelt wat er met de input gebeurt. Alleen die input op een website zetten, is niet voldoende. Het moet ook actief worden gecommuniceerd.
En, zeggen ze, houd er rekening mee dat sommige mensen informatie nog graag op papier ontvangen, via een krant en/of via een papieren nieuwsbrief.
Een idee is om een vast katern in de Almere deze week te vullen met alle informatie over Haven. Ook de Havenaar kan ook een plek zijn voor alle belangrijke informatie over allerlei initiatieven en activiteiten, maar het moet dan wel allemaal overzichtelijk bij elkaar op 2-3 pagina’s. Maar let op, de Havenaar wordt niet overal gebracht.
Een ander idee is de pipowagen waar informatie op en in te vinden is en de buurtcongiërge heeft een kar. Daar kan je een reclamebord op plaatsen met verschillende posters van activiteiten of initiatieven.
Verder worden ook reclameborden op straat genoemd, zoals op de Markt en voor de Vomar.
Er komen ook veel mensen in de bibliotheek en in de wijkwinkel, daar kan je ook informatie verspreiden.
En tot slot vinden de aanwezigen ook dat initiatieven samenwerking moeten zoeken voor het uitgeven van papieren communicatiemiddelen, zodat er niet allerlei losse folders of krantjes worden verspreid. Dat is papierverspilling.
Online bekendheid genereren
Alleen een website is niet voldoende om bekendheid te krijgen, vindt men. Bovendien moet je een website regelmatig updaten zodat er nieuwswaarde is en het de moeite waard is om een website liefst iedere dag te bezoeken. Je zou eventueel een mail kunnen sturen als er een update is op een website.
De een vindt dat een nieuwsbrief per mail niet voor iedereen even goed werkt en je moet alle e-mailadressen verzamelen, anderen vinden het juist een uitkomst.
Voor het bereiken van jongeren zeggen zij, moet je vooral social media inzetten.
Flevo-tv wordt beter bekeken dan verwacht, zegt men. Daarop kan ook informatie worden verspreid.
Aanpakkers, wie kent ze?
De Aanpakkers helpt bewonersinitiatieven die zijn opgezet dóór Havenaren, vóór Havenaren. Ze helpen bijvoorbeeld met: advies over hoe je vrijwilligers aantrekt, kennis uitwisselen, zorgen voor gezamenlijke publiciteit of het bieden van praktische hulp bij het aanvragen van subsidies. Elk jaar organiseert Aanpakkers een aantal netwerkbijeenkomsten en een prijsvraag voor nieuwe initiatieven. Aanpakkers is vorig jaar van start gegaan en helaas nog bij weinig mensen bekend. Tijdens het dorpsgesprek vroegen we hoe we dit kunnen veranderen.
Er zou een merkcampagne voor de Aanpakkers moeten komen, om de naam bekend te maken, zeggen de aanwezigen. In die campagne kunnen allerlei leuke spelingen bedacht worden met de naam. De Aanpakkers moeten dan wel echt concreet zijn in wat ze doen. Bijvoorbeeld: wilt u ook uw pleintje vergroenen? Wij hebben hier ervaring mee en kunnen u helpen!
Verder vraagt men zich af: past de naam wel bij de Aanpakkers? De initiatieven zijn zeker allemaal aanpakkers, maar het dekt niet helemaal de lading van wat ze doen in hun collectief. Ze gaan het niet zelf organiseren, maar ze helpen nieuwe initiatieven met hun netwerk en ervaringen. Idee: Aanpakkers helpt!
Lijken de Aanpakkers niet te veel op de Lion’s club, vraagt iemand zich af? En lijkt de Aanpakkers niet te veel op het Havenidee? Daarover werd ook besproken dat het fijn is om het financiële en de inhoudelijke begeleiding uit elkaar te trekken, zodat de inhoudelijke begeleiding (Aanpakkers) kan helpen bij het schrijven van een aanvraag bij de financiële organisatie (Havenidee).
Aanpakkers hebben geen eigen website, maar staan op de website van de Havenaar. Dat vindt men nog niet interessant genoeg om naartoe te gaan. Daarom worden de Aanpakkers ook niet gevonden.
Lees ook wat Havenaren zeiden over:
> Buurthubs
> Levendigheid in het centrum
Nogmaals bedankt iedereen voor alle goede input!