Hoe gaan mensen naar het centrum vanuit Overgooi?
De meeste mensen nemen zowel de fiets als de auto en gaan dan over de Gooimeerdijk-Oost en/of de snelweg en via de Meenten. Een enkeling gaat te voet.
Is het veilig?
De fietspaden zelf zijn wel oké, maar het is soms onduidelijk of er een fietspad is of een trottoir omdat het opeens in elkaar overloopt of het fietspad opeens uit trottoirtegels bestaat. Dat levert verwarring op, zegt iemand.
Opvallend: In de Grienden wijzen de wegwijzers de verkeerde kant op.
Fietsen over de Dijk
In de zomer zijn er veel grote groepen wielrenners die hard fietsen op de Dijk. Mensen moeten op datzelfde fietspad ook wandelen. De hard fietsende mensen maken het onveilig. Toch weerhoudt het de Overgooiers niet van fietsen/wandelen op dat pad. Ze houden van het uitzicht op de mooie natuur.
Met de auto wordt de Dijk wordt soms vermeden vanwege de vele drempels, maar die zorgen ook voor veiligheid, zegt iemand. Tegelijk klagen mensen dat er nog steeds te hard gereden wordt, ondanks de drempels. Dit zorgt voor overlast in Overgooi. Meer maatregelen zoals drempels en bloembakken, worden genoemd om dit tegen te gaan. Een ander denkt dat meer drempels niet goed werkt, vanwege het type auto dat men in de wijk rijdt. De suggestie is slalomopties of andere maatregelen te nemen. Overwegend zijn Overgooiers geen fan van extra drempels.
De Meenten vermijden
Sommigen mijden de Meenten omdat zij weten dat mensen in die wijk last hebben van verkeer. Je rijdt door een wijk waar je eigenlijk niets te zoeken hebt, wordt gezegd. Sommigen kiezen er daarom voor hun boodschappen elders dan in Haven te doen. Bijvoorbeeld in Oosterwold of Stad. Ze begrijpen dat dit niet fijn is voor de ondernemers in het centrum van Haven.
Onveilig op de fiets
Mensen die vaak de fiets pakken, ervaren nogal eens onveilige situaties. Iemand noemt dat de steeg tussen Loetbos 12 en 18 erg steil is en je direct belandt op het fietspad waar ook brommers rijden. Je hebt geen goed zicht op het fietspad en er kan van beide kanten verkeer komen. Verbreding van het fietspad, spiegelborden of wegmarkering zou het wel veiliger maken.
Het doorgaande fietspad langs de sloot (Köllingpad) is smal, mensen laten er hun honden loslopen en er komen veel snelle fietsers op dit fietspad. Dat en dat er geen verlichting is, maakt het onveilig terwijl hier veel kinderen naar school en mensen naar hun werk fietsen.
De Meentweg vanaf de rotonde tot aan Haven is onveilig omdat er geen fietspad is aangelegd.
Vanuit de Rooibos de Gooimeerdijk-Oost oprijden is niet overzichtelijk. Op het fietspad Windhoekweg-Terpmeent wordt in de winter niet gestrooid. Het fietspad is erg smal en moet beter verlicht worden.
Het Kruispunt bij Echobos-fietspad is ook niet overzichtelijk waardoor het een gevaarlijke kruising is.
Bereikbaarheid van het centrum vanuit Overgooi
Over het algemeen vinden mensen de bereikbaar van het centrum prima, zowel met de fiets als met de auto. Er worden wel wat aandachtspunten genoemd.
Iemand merkt op dat mensen van buiten Haven nooit weten wanneer ze in het centrum aankomen. Ze zien geen winkels en denken dat ze dan nog heel ver moeten lopen tot aan de winkelstraat. Oplossing: betere borden. Zoals: "Welkom in het centrum van Haven!" of een bord met een pijl naar de winkelstraat.
Op de Steigerdreef vindt iemand het jammer dat de gelijkwaardige kruisingen in plaats van tunneltjes zijn gekomen.
Iemand oppert de Meentweg of Windhoekweg door te trekken, zodat een meer directe verbinding naar het centrum voor de auto ontstaat. Er zijn meer mensen die zich hierin kunnen vinden. Het is al vaker in de wijk besproken. Wel opletten met sluipverkeer. Dus misschien met een pasjessysteem alleen toegang tot de doorgang voor mensen van Overgooi.
De Dijk opengooien, goed of slecht idee?
Opengooien levert ontlasting op voor de Meenten en een betere bereikbaarheid maar bijna iedereen vindt dit een slecht plan of op zijn minst moeilijk. Men is bang voor meer verkeer dat te hard rijdt, dat is onveilig en geeft geluidsoverlast. Mensen ervaren nu al overlast. Ook wordt vaak genoemd dat opengooien de terugkeer van sluipverkeer vanaf de snelweg (A27) veroorzaakt.
Bovendien zijn de smalle wegen nu niet geschikt voor een grote toename van verkeer.
Meer verkeer maakt het ook onveiliger voor mensen die wandelen (met de loslopende honden soms) en hardlopen op de dijk. Iemand merkt ook op dat er meerdere malen een poging tot inbraak is gedaan via de dijk, want het is een vluchtroute.
Ook zegt iemand dat je het authentieke karakter van de Havenkom weghaalt als je de dijk opengooit.
Het door de wijk rijden met 30 km/h is beter tegen de geluidsoverlast dan met hoge snelheid rijden over de Dijk, zegt iemand.
Iemand kijkt er anders tegenaan als het fietspad en de autoweg omgedraaid zouden worden, want dan ligt de weg achter de dijk en is er minder overlast. Maar dan nog is deze persoon geen voorstander. Iemand anders oppert ook om het fiets- en wandelpad lager te leggen zodat er veilig kan worden gecreëerd, eventueel met een bankje. Deze bewoner is dan wel akkoord met het opengooien van de dijk.
Weer een ander vindt dat de dijk open moet worden gemaakt tot aan de Havenkom, maar dat is uit persoonlijke overweging. “Dat is ook de plek waar ik moet zijn, dus daar zou de weg ook naartoe moeten leiden. Ik begrijp de tegenargumenten van het sluipverkeer op zich ook, maar vind dit dus een prima plan.”
Waar parkeer je het liefst?
De meeste mensen parkeren het liefst in de Sluisgarage (7) en in de straat achter de winkels (5). Een enkeling parkeert respectievelijk op parkeerterrein De Haak, in de Schoolstraat, achter de Deltastraat of achter de Vomar.
Oplossingen voor parkeren in het centrum
De mensen uit Overgooi zijn geen voorstander van betaald parkeren. Dat kunnen zij zich wel voorstellen in Stad maar niet in de buitenwijken, waaronder het centrum van Haven. Op de suggestie om bezoekers gratis te laten parkeren in de parkeergarage en betaald op straat parkeren met ontheffing voor centrumbewoners, komen positieve reacties mits er voldoende parkeergelegenheid is voor bewoners op straat. Zo bereikt de gemeente ook het doel om bezoekers en bewoners van het centrum gescheiden parkeerplaatsen aan te bieden, waardoor iedereen altijd kan parkeren.
Een andere optie om dit doel te bereiken is om een blauwe zone in te voeren. De meeste Overgooiers kunnen zich hier wel in vinden. Het liefst voor 2 uur. Zo kunnen ze dichtbij de winkels parkeren en binnen 2 uur hebben ze de boodschappen wel gedaan. Ga je uiteten en voor een langere tijd recreëren in Haven, dan kan je in de parkeergarage terecht.
Tot slot vindt men dat er parkeerplaatsen moeten komen bij nieuwbouw, bijvoorbeeld onder een appartementencomplex. Ook wordt geopperd grote parkeerplaatsen te maken tussen de hoge gebouwen langs de dijk aan de kant van Overgooi (achterkant Dijkmeent).
Onveilige situatie Sluisgarage
De toegang van de Sluisgarage is niet zo veilig merken twee mensen op. Er is namelijk veel fietsverkeer bij de ingang omdat het fietspad er voorlangs loopt. Fietsers moeten voorgelaten worden, maar iemand die niet bekend is in Haven kan niet meteen zien dat er een fietspad loopt. Het is onoverzichtelijk. Oplossing: straatmarkering die duidelijk aangeeft wie er voorrang heeft.