Resultaten vragenlijst
Bereikbaarheid van het centrum
Meest gebruikte vervoersmiddel:
- Auto: 34%
- Fiets: 32%
- Ik woon in het centrum: 2%
- Scootmobiel: 2%
- Te voet: 27%
- Scooter: 3%
Samenvatting van opmerkingen:
- De meeste Havenaren komen het centrum binnen via de Westerdreef, Gooimeerdijk, Sluis, Oosterdreef, Houtstraat/Meerstraat of Voorstraat.
- Met de fiets wordt ook vaak als toegangsweg genoemd: Havenzicht, Binnenhof of Schoolwerf.
- De meeste respondenten vinden dat het centrum van Haven goed bereikbaar is.
- Routes zijn niet duidelijk voor iemand die pas in Haven woont.
- De Houtstraat/Meerstraat zou eenrichtingsverkeer moeten worden.
Zijn de entrees herkenbaar?
Samenvatting van opmerkingen:
- Er zou een poort, herkenbare zuil of toegangsboog kunnen komen bij de entree van het centrum.
Hoe kunnen we de vindbaarheid van het centrum verbeteren?
- Betere borden die de weg wijzen: 45%
- Ik kon het centrum de eerste keer meteen goed vinden: 18%
- Ik vind het centrum goed vindbaar: 24%
- Nieuwe wegen aanleggen: 13%
Samenvatting van opmerkingen:
- Borden "Noord-Dorp", "Oost-Haven", "WestHaven" op de dreven en bij aankomst.
- Grote borden bij de entrees: route naar gratis parkeergarages en hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn.
Hoe kunnen we de vindbaarheid in het centrum verbeteren?
- Betere borden die de weg wijzen: 42%
- Betere routes aanleggen: 15%
- Ik kon de plek waar ik moest zijn meteen goed vinden: 15%
- Ik vind het centrum goed vindbaar: 20%
- Struiken en bomen op logische plekken: 8%
Parkeren
Sta je open voor betaald parkeren?
- Ja: 23%
- Nee: 74%
- Geen antwoord: 3%
Parkeerregulering:
- Blauwe zone: 70%
- Parkeren met een vergunning op straat: 16%
- Geen mening: 14%
Ben je bereid op een centrale plek te parkeren en naar de winkels te wandelen?
Is een parkeerdek op Bivak een goed idee?
Samenvatting van opmerkingen:
- Op de Meerstraat minder brede stoepen en de parkeerplaatsen haaks op de stoep zetten. Zo kan je meer auto’s kwijt.
- Ik mis aan de westkant van het centrum een parkeergarage.
- Parkeren mogelijk maken op het manifestatieveld.
- In ieder geval dat we als bewoners dicht bij ons huis kunnen parkeren.
- Uitwijk naar parkeerterrein sporthal en/of parkeerterrein ervoor bij speelhaven uitbreiden, betere en efficiëntere indeling.
- De oplossing zou zijn om een ruim parkeerterrein te realiseren bij de Steiger waarvandaan de reis met de bus kan worden vervolgd.
- Parkeergarages aanleggen. Met meerdere etages. Een parkeerdek is niet voldoende voor de drukte.
Afsluiting Havenkom
Afsluiten Havenkom:
- Goed: 74%
- Niet goed: 25%
- Geen mening: 1%
Periode afsluiting Havenkom:
- Alleen in de zomer: 53%
- Het hele jaar door: 47%
Samenvatting van opmerkingen:
- Ik vind dat er een soort 'ringweg' om het centrum moet blijven, die doorsteek is er nu niet.
- Tijdens het terras seizoen heel goed, maar van eind oktober tot eind maart onnodig.
- De route door Havenzicht vind ik een ramp en is ongeschikt voor groot verkeer.
- Alleen jammer dat wielrenners nog steeds racen door de Havenkom.
- Ik vind het ook prima als het weer opengaat, aangezien de terrasjes aan de waterkant helaas verdwenen zijn.
Alternatieve route bij afsluiting Havenkom:
- Havenzicht rechter maken zodat de bochten geen knelpunten meer vormen voor de vrachtauto's. De stoep kan wel iets smaller. Aparte plekken voor de vrachtauto's om te lossen en laden.
- Buitenom via de Westerdreef en de Oosterdreef.
- Geen autoroute door het centrum aanbieden
- Via de Goede Rede naar de Voorstraat
- Sluisbrug, Sluis, Schoolwerf, Schoolstraat
- Misschien kan er een parallelle weg naast de busbaan voor autoverkeer dat voorheen door de Havenkom ging?
Havenzicht afsluiten:
Samenvatting van opmerkingen:
- Havenaren vinden een doorgaande fietsroute in de buurt van de Havenkom heel belangrijk. De meerderheid is tegen de afsluiting van de Havenkom voor fietsers.
- De meeste mensen kunnen geen alternatieve fietsroute bedenken. Sommigen dragen Havenzicht aan, maar dan moet de verkeerssituatie daar wel eerst verbeterd worden, omdat dit ook wordt genoemd als een alternatieve autoroute.
Gooimeerdijk-Oost
Gooimeerdijk-Oost openen:
- Goed: 49%
- Niet goed: 43%
- Geen mening: 8%
Samenvatting van opmerkingen:
- Dit is een wandelpromenade.
- Scheelt zoveel tijd en hobbels als het open zou zijn.
- In Overgooi wonen mensen die iets te spenderen hebben. Dit helpt de kleine middenstander in Haven.
Toegankelijkheid en parkeren voor minder validen
Voldoende invalide parkeerplaatsen:
- Ja: 40%
- Nee: 40%
- Geen mening: 20%
Invalide parkeerplaatsen op de juiste plek?
- Ja: 41%
- Nee: 14%
- Geen mening: 45%
Samenvatting van opmerkingen:
- De invalidenparkeerplaatsen achter de Vomar moeten weer op de oude plek terug.
- Vooral de bestrating in het centrum is slecht.
- De hellingen minder steil maken, stoepen controleren dat ze breed genoeg zijn en niet op onlogische plaatsen bankjes, bomen, prullenbakken staan.
Fiets stimuleren
Voldoende parkeerplaatsen voor fietsers:
- Ja: 45%
- Nee: 50%
- Geen mening: 5%
Logische plekken:
- Ja: 40%
- Nee: 25%
- Geen mening: 35%
Samenvatting van opmerkingen:
- Fietspaden logisch in elkaar laten overlopen en goed onderhouden.
- Routes duidelijk aangeven.
- Fietsstraten aanleggen.
- Een mooie toegankelijke overdekte fietsenstalling.
- Goede verlichting en meer toezicht in de avond.
- Ongebruikte fietsen uit stallingen verwijderen.
- Ik zou er ook een aantal bij de (fietsen)winkels zetten.
Deelvervoer
Gebruik deelvervoer:
- Deelscooter: 2%
- Ik maak geen gebruik van deelvervoer: 98%
Toekomstig gebruik deelvervoer:
- Deelauto: 7%
- Deelfiets: 7%
- Deelscooter: 10%
- Ik ga geen gebruik maken van deelvervoer: 76%