Samenvatting inloopavond éénrichtingsverkeer Deltastraat en Havenzicht

294 keer bekeken

Op 17 april was er een inloopavond over het verkeersbesluit om voor een deel van de Deltastraat en Havenzicht éénrichtingsverkeer in te voeren. Lees het verslag.

Ongeveer 35 mensen kwamen naar de inloopavond nadat zij hiervoor een uitnodiging hadden ontvangen. De aanwezigen hadden vragen over het proces, de reden waarom het besluit is genomen en hoe het onderbouwd/onderzocht is. Dit is tijdens de avond toegelicht door de gemeente.

Hieronder lees je welke opmerkingen, naar aanleiding van het besluit, het meest gemaakt werden door de aanwezige bewoners en ondernemers.

Omrijden

Er zijn voor- en tegenstanders van het verkeersbesluit. Uit de gesprekken blijkt dat hier verschillende redenen voor zijn. Een veel gehoorde opmerking is dat bij het invoeren van éénrichtingsverkeer van Havenzicht én Sluiskade, mensen tot vier kilometer moeten omrijden als ze met de auto naar de andere kant van het centrum willen. Dit is vervelend en milieu-onvriendelijk. Het centrum en daarmee de winkels en horeca worden er minder goed bereikbaar door.

Onveilige verkeerssituatie

De voorstanders, die eerder om afsluiting van Havenzicht/Deltastraat hebben gevraagd, geven aan dat er nu sprake is van een onveilige verkeerssituatie. Er is veel verkeer, er zijn opstoppingen en er wordt asociaal gereden door bijvoorbeeld scooterrijders. De bewoners van Havenzicht stappen vanuit hun deur direct de weg op, er is geen stoep. Dit is niet prettig, er zijn vaak ‘bijna-ongelukken’. Er wordt veel vrachtverkeer gezien aan de Havenzicht-zijde van de dijk.

Anderen geven aan dat er helemaal geen onveilig verkeer is omdat mensen rekening met elkaar houden want het is een smalle weg. Bij minder verkeer zou er ‘schijnveiligheid’ kunnen ontstaan waardoor men juist minder oplet en het onveiliger wordt.

Foutparkeerders, laden en lossen

Er wordt anderzijds wel overlast ervaren van fout-parkeerders en laad- en losbusjes. In de Deltastraat wordt bij fout geparkeerde auto’s (op de stoep) soms zelfs de band lek gestoken. Enkele ondernemers willen wel vanaf Havenzicht kunnen laden en lossen en daar is ook wel begrip voor.

Er wordt gezegd dat het in de Kruisstraat ook onveilig is i.v.m. scooters.

Men zegt dat handhaving noodzakelijk is voor de huidige en toekomstige maatregelen. Dat gebeurt nu te weinig, vindt men. Er wordt gedoeld op het fout inrijden en over fout parkeren. Dit gebeurt ook in de Havenkom, het gaat dan met name om bezorgers die voor de restaurants parkeren, buiten de laden- en lostijden.

Inrichting van het gebied

Er zijn ook opmerkingen gemaakt over de inrichting van het gebied, die lees je hieronder.

  • Bewoners van Havenzicht kunnen moeilijk hun auto uit de garagebox halen i.v.m. het verkeer op Havenzicht en laad- en los plekken voor de horecaondernemers.

  • Op Havenzicht, waar de garageboxen zijn, staat een bord dat je niet mag stilstaan. Garagebox-eigenaren moeten echter hun auto kunnen parkeren en de deur opendoen. Dit strookt niet met elkaar.

  • Mensen vinden dat er weinig parkeerplekken zijn.

  • Bij de Sluiskade worden de paaltjes steeds weggehaald. Dan werkt de afsluiting niet.

  • Er is overlast van geluid door de huidige drempels op Havenzicht. En ook door de tractor die op het fietspad en op de dijk rijdt s´morgens vroeg (om te maaien?).

  • Er is een onlogische/geen stoep bij de entree/uitgang van Havenzicht-woningen.

  • Wanneer wordt er heringericht en hoe ziet de nieuwe inrichting eruit?

  • Verbetering nodig van weg vanaf Havenhoofd/Kustzone naar Meerstraat (bij Deltastraat) dit is te smal voor het verkeer als er in de Kustzone woningen bij komen.

  • Kan de plek voor containers voor horeca worden aangepast? Er is sprake van geur-overlast.

Door de aanwezigen genoemde oplossingen en wensen

  • Er zijn bewoners van Havenzicht die graag een gehele afsluiting zien van Havenzicht en de Deltastraat. Op zo´n manier dat het alleen voor de bewoners mogelijk is om hier te rijden, of te wel: alleen bestemmingsverkeer. Er kunnen ook parkeerplekken of vergunningsplekken voor bewoners aangewezen worden. Bezoekers parkeren in de garage, bewoners op straat.
     
  • Het bord voor de start van het éénrichtingsverkeer zou beter vlakbij de tattoo-shop kunnen staan. Of nog eerder met een melding dat het na 50 meter éénrichtingsverkeer is (vanaf de torentjes). Dan kan er vanaf de Deltastraat wel terug naar de Meerstraat gereden worden om te parkeren.
     
  • De entree van Havenzicht-woningen zou ook aangepast kunnen worden zodat de situatie veiliger wordt. De straat is te smal voor een stoep. Ook werd geopperd om de muurtjes langs de weg aan te passen zodat de helling naar het poortje anders wordt en de weg en stoep verbeterd worden.
     
  • Voor de veiligheid zou een zebrapad bij de Kruisstraat goed zijn. Ook voorrang voor voetgangers en een maximaal 15 km/per uur bord, zouden de veiligheid ten goed komen. Ook kan de weg wat rechter gelegd worden zodat het verkeer er makkelijker door kan.
     
  • Anderen stellen juist voor een sluis/knik te maken zodat men voorrang moet geven en er maar één kant tegelijk door kan. Dat haalt de snelheid eruit, maar zo blijven wel beide zijden toegankelijk.
     
  • Er zijn bewoners die éénrichtingsverkeer willen maar dan rondom en terug via de Sluiskade. Dan blijft het vanaf beide zijden bereikbaar.
     
  • Er zijn bewoners die graag een verbod voor vrachtverkeer zien op de Deltastraat en Havenzicht.
     
  • Er is ook geopperd om bij Sluiskade met een ‘bus-sluis’ in de weg te werken zodat er geen auto’s meer doorrijden. Of door een paaltje in het midden van Sluiskade. Zodat de horeca voor vrachtwagens bereikbaar is maar er geen doorgaand (auto) verkeer is.
     
  • Laden en lossen nabij garageboxen aan Havenzicht verplaatsen zodat de boxen goed te gebruiken zijn, wordt ook genoemd.
     
  • Er is gevraagd om meer invalide parkeerplekken aan de Sluiskade bij de horecagelegenheden (twee kanten). De plekken bij het Casino moeten na het autovrije zone-bord zijn, niet in het afgesloten gebied. Ook wordt er gevraagd om parkeerplekken voor de scootmobielen van bewoners rondom Havenzicht en Deltastraat.
     
  • De bewoners geven aan dat de Sluisgarage niet veilig aanvoelt (in en uitrit niet helder) en wensen een lift en een achter-uitgang in deze garage. Dit omdat veel bewoners moeilijk ter been zijn.
     
  • Bij de Sluiskade wenst men een betere paal voor het weren van verkeer en bijvoorbeeld camera’s zodat bij overtreding beboet wordt.

Hoe nu verder?

Aan het einde van de inloopavond is besproken hoe het proces voor het verkeersbesluit verder gaat. Het verslag van de bijeenkomst staat zoals afgesproken hier op de website havenhart2punt0.nl. De extra inzichten die aan de gemeente zijn gegeven, worden voorgelegd aan onder andere een verkeersdeskundige en de politie. Dit om te beoordelen of het verkeersbesluit verbeterd kan worden óf dat er voor de huidige problemen die mensen ervaren, een andere oplossing is.

In het behandelproces van de bezwaren kan er eventueel nog een aanpassing van het besluit volgen. Het formele bezwaarproces loopt via de bezwaar- en beroepscommissie. De bezwaarmakers krijgen de mogelijkheid om hun bezwaar daar toe te lichten. De commissie zal daarna aan het college van burgemeester en wethouders adviseren over het genomen besluit.

 

 

 

Afbeeldingen

Volg ons op social media

 

 

 

Havenhart 2.0

Havenhart2.0 is een beweging in Almere Haven om de vernieuwing in het hart van Haven (De Werven, De Wierden, De Hoven en Centrum) te versnellen en te versterken. Te beginnen bij de oudste wijken. Meedenken?

Meedenken over het Havenhart 2.0 logo

 

 

Cookie-instellingen