Title Image

Nieuw licht in Haven, het duurde even. Waarom eigenlijk?

Nieuw licht in Haven, het duurde even. Waarom eigenlijk?

Je hebt ze vast gezien, de lichtringen aan de Markt. Wist je dat dit misschien wel de meest innovatieve straatverlichting is in Nederland? Je had het licht vast al eerder verwacht, maar pionieren gaat niet vanzelf.

Een kijkje achter de schermen; vanaf ontwerp, via het maakproces naar het uiteindelijke plaatsen. Een reis waarin alles opnieuw moest worden uitgevonden.

Het begon met een prijsvraag

Eerst even terug naar 2015. Dit was het jaar van de Light Challenge-prijsvraag. Deze prijsvraag daagt, sinds 2011, nieuwe generaties uit om samen met bedrijfsleven en overheid, tot innovatieve concepten te komen voor verlichting.

In 2015 stuurden de studenten Ruben Boelhouwers, Nathalie Houben, Marissa da Thesta, Jacobs de Bok en Dustin Vos van het Windesheimcollege, een lichtontwerp voor Haven in en, je raadt het al: ze wonnen!

Hun plan om lichtcirkels op verschillende hoogtelagen te plaatsen die van kleur kunnen veranderen, beantwoordde aan de wens van de stakeholders. Zij wilden een lichtplan dat een veiliger gevoel creëert maar ook meer bezoekers naar het plein trekt én dat het plein naast de doorsteekfunctie ook andere functies krijgt. De lichtvisie van de studenten bracht kortom precies de juiste sfeer in Haven.

En toen begon het echt

Eerst werd een prototype gemaakt en getest in Haven. Dat ging goed en mensen die het zagen, vonden het sfeervol, de kleureffecten prachtig en sommige noemden het zelfs kunst. Toen kwam de uitdaging om de hele installatie dan ook echt te gaan maken. Daarbij werd het team studenten begeleidt door Sjaak Roosenboom, de gemeentelijk opdrachtgever. Samen met een heel team, de leverancier (Industrielicht), de bedrijfscoach (C-Lightwise), technici en begeleiding van de uitvoering in het gebied door de gemeente, begonnen zij aan het echte avontuur.

Sjaak: “Het was een enorme uitdaging om alles uit te voeren. Maar dat niet alleen, het plan moest ook worden ingevoegd in de visie voor de markt in het algemeen, terwijl dit normaal andersom gaat, je maakt eerst een visie voor het geheel en dan een lichtplan. Nu kreeg de stedenbouwkundige dit plan met de opdracht, ‘pas het maar in je ontwerp’. Het was nogal een gepuzzel maar uiteindelijk is dat gelukt, bij alle plannen wordt nu het lichtplan meegenomen als constante in de verlichting van Haven.”

De wet van Murphy

En dan de uitvoering, alles was nieuw. “Het stond mooi op papier maar je weet pas hoe het echt gaat uitwerken als je begint met maken,” vertelt Sjaak. “Niemand, geen enkele aannemer en leverancier, had ooit gewerkt met dit materiaal en dat gaf de nodige obstakels, spanningen en tegenslagen. Het was soms net de wet van Murphy, als één ding misgaat, gaat alles mis… .”

“De ringen bestonden bijvoorbeeld wel als binnenverlichting maar buiten heb je te maken met heel veel andere aspecten, het weer, vandalisme. Geen leverancier die dit ooit had gemaakt voor buiten. Het veranderen van kleur was ook iet compleets nieuws maar de grootste uitdaging lag nog wel in de masten.”

De palen, masten waar de kabels met de ringen aan bevestigd zijn, moeten natuurlijk staan als een huis en stormen kunnen doorstaan. Een uitdaging erbij: “De grond in Almere is niet de makkelijkste fundatie door haar drassigheid en als we dan een plek hadden, bleken er kabels te liggen, waardoor alles opgeschoven moest worden, dat kost allemaal tijd. Ja je zou denken; dat er kabels liggen op die plek, is toch bekend. Maar in de tijd dat Almere Haven werd gebouwd werd nog niet alles even nauwkeurig bijgehouden dus soms kom je voor verrassingen te staan.”

Scheve masten die niet scheef staan

Toen de masten eenmaal stonden, leken ze scheef te staan. “Optisch gezien, zag het er zo gevaarlijk uit dat we dit moesten aanpassen want dit beeld kon echt niet zo. Mensen dachten dat de masten elk moment omver konden worden getrokken door de kabels. Nu staan de masten in werkelijkheid scheef maar lijkt het alsof ze recht staan. Maar het is net zo veilig hoor! Dit is een bekend gegeven bij krachtverdeling en masten.”

Dan was er nog een bewoner die het niet zag zitten. Hij dacht dat het licht heel storend zou zijn. Daar is naar geluisterd door een paal iets te verschuiven.

En toen alles stond en de lichten aankonden, kregen ze ook nog eens te maken met een technische storing. De afstandsbediening om de lichten te bedienen communiceerde niet met de lichten, verbindingsproblemen. “Ja, het ging nooit zoals we dachten. Toen dit opgelost was, konden we eindelijk de lichtprogrammeringen in werking zetten.”

Gezellige kleuren

Al met al was het een weg vol obstakels MAAR: de lichten en de kleuren doen het! De kleuren veranderen door de week heen, het wordt steeds gezelliger naar het weekend toe. Verder is er een aantal vaste lichtscenario`s bedacht voor feestdagen en speciale gelegenheden. “Je kan bijvoorbeeld het oranje van Koningsdag instellen of de kleuren rood, wit, blauw op Bevrijdingsdag.”

En als je Sjaak vraagt of het geslaagd is? “Jazeker! Een medewerker bij de gemeente zou dit nooit verzonnen hebben, het is totaal out of the box. Als het er dan toch staat, is dat fantastisch.” En heeft het nou echt zoveel meer geld gekost dan was berekend? “Nee,” zegt Sjaak stellig. “Nee, alleen heeft de leverancier er waarschijnlijk door alle perikelen niet veel aan verdiend…”

Gaat kijken, komt dat zien, maak een foto en laat weten wat je ervan vindt via FB, Insta of gewoon via de mail.

Wellicht zijn deze projecten ook interessant!

 

 

  • 41 ruime appartementen aan park de Uithof

    Aan het park de Uithof komen 41 nieuwe appartementen. De 41 woningen zijn verdeeld over zes woonlagen, met prachtig uitzicht over het naastgelegen park.

  • De toekomst voor Ambachtsmark

    Een gevarieerd gebied met woningen, bedrijven, voorzieningen, een aantrekkelijke buitenruimte, voldoende parkeerplaatsen en een veilige verkeersstructuur. Dit staat in de net vastgesteld gebiedsvisie voor de Ambachtsmark.

  • Vernieuwen Vomar en Sluis parkeergarage

    De panden waar nu de Vomar voordeelmarkt en de Sluis parkeergarage inzitten, worden vernieuwd. Het idee is dat de Vomar kan uitbreiden, kantoren veranderen in woningen, de parkeergarage verbetert en er extra woningen worden gebouwd achter de garage.